Publicerad 6 september 2021
Hösten gläntar på dörren och med ens är ljumma och sena semestermorgnar som bortblåsta. Kanske även den värsta klimatångesten. För har man väl glidit ned i sina stickade strumpor och man preppat kaffemaskinen före sju känns sommarens översvämningar och nya värmerekord återigen långt borta. Kanske kan man unna sig lite gott samvete för att strumporna är handgjorda och kaffet ekomärkt. Här sitter jag och räddar planeten lite grann.
Och en sak som faktiskt har med unnande att göra (trots att man kanske inte tänker på det) är just kaffekoppen. Fairtrade rapporterar att favoritdrycken nog inte fixar ett varmare och torrare klimat. Kaffeplantan är en finkänslig liten sak som kräver väldigt precisa förhållanden för att trivas. Jordens ökande befolkning är nästa utmaning för kaffeproducenterna. Allt fler vill ha en kopp kaffe samtidigt som odlingen blir allt svårare. Man befarar att många av dagens kaffeodlingar har slagits ut redan år 2050. Kan då mitt ekomärkta kaffe hjälpa till att vända den trenden?
I love Eco, står det på förpackningen som ingår i ICA:s ekologiska sortiment. Och livsmedelsindustrin har verkligen kommit att älska eko. Framförallt älskar de att pynta sina produkter i egna gröna nyanser. Tredjepartsmärkningarna Svanen, EU-ekologiskt och KRAV försvinner i bruset av hemmasnickrade hållbarhetsmärkningar som Marabous Cocoa Life, Coops Änglamark och Arlas kritiserade Netto Noll Klimatavtryck.
De gröna budskapen är nu så många att konsumenten riskerar att bli förd bakom ljuset och att begreppen urholkas. Idag kan hållbarhet till exempel handla om att bespruta ett livsmedel fem gånger i stället för tio. Hur ska en konsument kunna hålla jämna, upplysta steg? Förvirringen kring vad en märkning betyder blir total.
Tips! Lyssna på Resumé insikts podd “Klimatmärkningar – marknadsföringsknep eller planeträddare?”
Att företag får lov att formulera sina egna hållbarhetsymboler utan kontroll av en oberoende tredje part känns inte 2021. Kanske finns det hopp i en ny Due Diligence-lag som EU röstade igenom i våras och som ska stärka hållbarhetsskyddet. Vi är säkra på att allt fler företag ser det vi ser. Att man behöver göra rätt från början och att det finns anledning att se över sin affärsmodell i en äkta, hållbar riktning om man inte redan gjort det.
För det räcker inte längre att bara rädda planeten lite grann. Inte när forskare spår att vi kommer allt närmare en så kallad tipping point. I så fall är kaffet vårt minsta bekymmer. Betydligt större är att flera kaffekedjor redan nu testar hur vi ställer oss till varm dryck på hampa och rödbetor.