Efter att en undersökning visat att 40 procent av alla miljöbudskap online kan räknas som vilseledande vill nu Storbritannien få bort greenwashingen i reklam genom att strama åt lagföringen och lansera den så kallade Green Claims Code. Kodens syfte är att fungera som ett slags avstämningsprotokoll för att lättare kunna avgöra om ens budskap riskerar att vara vilseledande. The Green Claims Code består följande sex principer:
- Var sanningsenlig och relevant: Företag måste kunna leva upp till de budskap som de förmedlar kring sina produkter, tjänster, varumärken och aktiviteter.
- Var tydlig och entydig: Den troliga andemening som landar hos en konsument från ett produktbudskap ska matcha produktens verkliga kvaliteter.
- Utelämna eller dölj inte viktig information: Budskap får inte hindra någon från att fatta ett informerat beslut på grund av undanhållen information.
- Jämförelser måste vara rättvisa och betydelsefulla: Jämförda produkter ska möta samma behov eller vara ägnade för samma syfte.
- Ta hänsyn till hela produktens livscykel: I framtagning av budskap måste företag ta hänsyn till produktens eller tjänstens totala påverkan. Budskap kan bli vilseledande när de inte reflekterar över den övergripande påverkan eller när de bara fokuserar på en specifik aspekt.
- Budskapen ska vara väl underbyggda: Företag ska kunna stödja sina budskap med starkt, trovärdigt och relevant bevisunderlag.
Har du koll på när ett budskap riskerar att bli urtvättat eller vilseledande? Gör The Green Claims Quiz här!