Publicerad 3 augusti 2021
Att reklam som poserar med urtvättade hållbarhetsbudskap är ett stort problem som för med sig både urholkning av hållbarhetsrörelser och bristande tillit för varumärkeslöften är sedan länge ett svårtuggat faktum. Det är en utmaning för både kommunikatörer och konsumenter att lyckas navigera rätt mellan kryddade, vilseledande och ibland rent av falska påståenden. Så hur gör man egentligen för att möta människor med korrekt och schysst information?
I Amsterdam togs i vintras ett historiskt beslut om att förbjuda all typ av fossil reklam i stadens tunnelbanesystem. Det innebär att annonser som lockar med exempelvis en flygresa till Barcelona för 199 kr eller en bilreklam som predikar om en bensinslukande SUV inte längre är välkomna att visas för de drygt fyra miljoner passagerare som varje vecka rör sig i Amsterdams tunnelbanor.
Enligt mediabolaget, CS Digital Media som äger reklamplaceringarna i stadens tunnelbanor, är det en nödvändig förändring som går i linje med deras egna värderingar trots att de inledningsvis lär göra en stor förlust. De menar också att förbudet är ett effektivt sätt att begränsa ”smutsig reklam” på, men att det i förlängningen snarare handlar om att ge större medialt utrymme för de aktörer som aktivt arbetar för en hållbar utveckling.
4 minuters lyssning om Amsterdams fossilfria beslut
Debatten om att begränsa marknadsföring av miljöfarliga verksamheter eller belysa riskerna som kommer med dem har på senare tid kunnat höras från flera håll. Här skriver CNN om en grupp miljöjurister i London som anser att reklam för oljeföretag i sociala medier och tv bör förbjudas om inte materialet märks med en varningstext likt den på tobaksreklam. Syftet är att göra det enklare för konsumenten att tolka reklambudskap rätt och minska mängden green-washing.
Flera aktörer inom mediabranschen, däribland The Guardian, har redan valt att neka fossil reklam i sina kanaler och vi kan nog förvänta oss att denna typ av kommunikation i framtiden kommer ges mindre och mindre medialt utrymme. Kanske kan det liknas med utvecklingen för spelreklam, som i 2019 blev totalförbjudet i Italien.
I vintras lade Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ i Göteborg fram en motion om att gå i Amsterdams fotspår och göra staden fri från fossil reklam, vilket går i linje med stadens mål om att bli fossilfritt till 2030. Det verkar alltså bara vara en tidsfråga innan vi vet vilken svensk stad som blir den första att klubba beslutet.