Till skillnad mot sin glupska nemesis, hunden, är katter riktigt kräsna finsmakare som inte sällan rynkar på nosen åt det som serveras i matskålen. För att så få nosar som möjligt ska rynkas åt Bozitas mat har de satt ihop en smakpanel bestående av omhändertagna katter i sitt eget katthem, Tassalyckan. När alla recept i det breda våtfodersortimentet skulle uppdateras var det dock en sak som var säker – smakpanelen kräver förstärkning. Och så var den i gång, jakten på landets mest kräsna katt.
Vi fick i uppdrag av Bozita att ta fram en digital kampanj som skulle uppmärksamma receptuppdateringen av deras våtfodersortiment. Då hussar och mattar främst köper våtfoder för att ge sin katt något extra utsökt att äta var det just den goda smaken som skulle stå i fokus i kampanjen.
Katter är i sin natur äkta finsmakare som inte stoppar vad som helst i munnen. Man kan alltså betrakta dem som små matkritiker vars kvalitetssäkring är att lita på.
Bozita har i sitt eget katthem satt ihop en fyrbent smakpanel som hjälper dem med provsmakningen av alla recept. När det nu var hela 18 nya recept som skulle provsmakas på en gång behövde den lilla panelen förstärkning. Vi bestämde oss därför för att börja söka efter landets mest kräsna katt som kunde hjälpa gänget med provsmakningen. Den mest kvalificerade katten skulle få en årsförbrukning kattmat i belöning. ”Bozita söker matkritiker” blev alltså en tävling kamouflerad i en rekryteringskampanjs kläder.